Dagtour, Ochtendhike en afscheid

Ik zit in de lounge bij mijn hotel. Meditatieve muziek galmt om me heen. Ik zit in een soort verhoogde hoek met kussens om me heen en een lage tafel waar m’n laptop op staat. Het ruikt naar Barbecue en ik zie het langzaam weer lichter worden na de hoosbui die net uit de lucht kwam vallen. Als ik langs het zwembad kijk dan zie ik de zee. Een klein paradijsje.

Ik geniet elke dag. Mijn weekend was top. Zaterdag heb ik met een groep een tour gemaakt. We zijn langs de rijstterrassen geweest, die groener dan groen zijn, ook al komt dat op een foto toch minder tot uiting. Ook gingen we naar een koffieplantage. Hier kon je de beruchte/beroemde Luwak koffie drinken, die wordt gemaakt van uitwerpselen van de Civetkatten. Deze beesten lagen te slapen in veel te kleine kooien. Dat maakte dat ik een kopje Luwak koffie toch aan mij voorbij heb laten gaan, ook al moet ik zeggen dat het heeerlijk rook. Het kost trouwens ook nog behoorlijk wat. Buiten de dure luwak koffie gaven ze daar wel gratis proeverijen. Met zijn vijven kregen we een proeverij van 8 soorten koffie en 8 soorten thee. Lekker hoor!!

Een waterval stond ook op het programma. En dit was vooral heel chill omdat we daar lekker konden zwemmen in de jungle-achtige omgeving.

Voor zaterdagnacht had ik een ander hostel geboekt, omdat ik officieel mijn kamer uit moest. Ik had echter uiteindelijk besloten om toch stiekem nog een nacht te blijven in mijn oude kamer. Alhoewel, nachtje… We moesten er 1:30 uur uit, aangezien we om 2 uur werden opgepikt voor de Mount Batur. Dat was ook de reden dat het handiger was om een nacht extra in m’n oude kamer te blijven. Alleen mijn Finse kamergenoot sliep op dat moment in de kamer (rest was een weekend weg), en we zouden samen gaan, en samen worden opgepikt voor het huis.

Ik had amper geslapen, maar had er onwijs veel zin in toen we in het donker richting de berg reden. De honden zijn ’s nachts de baas op straat, en we moesten soms stoppen omdat er een groep honden lag te chillen midden op straat. We pikten ook nog andere mensen op, dus we waren uiteindelijk met 6 mensen en één gids. Toen we eenmaal begonnen met wandelen was het 4 uur. We kregen allemaal een zaklamp, en de gids liep voorop. Ik zeg ‘liep’, maar kan beter zeggen ‘rende’. Jemig wat had hij een haast haha. Uiteindelijk vertelde hij dat hij dus elke nacht deze berg beklimt, en dat hij maar 3 uur slaapt per nacht; en overdag niet. Vraag me af of dit echt klopt, maar in ieder geval was het aan hem te merken dat hij het al vaker had gedaan. Ik had een paar keer gevraagd om iets rustiger aan te doen, en dat hielp vaak wel even (10 minuten ofzo). We gingen als een malle naar boven. Qua conditie redde ik het wel, maar het voelde wel een beetje alsof we een nieuw record wilden vestigen ofzo. In het donker vond ik het trouwens ook best wel lastig om altijd m’n evenwicht te houden, vooral omdat je echt over rotsen etc. klimt, en je dus goed moet kijken waar je je voeten precies neerzet. Maar opzich ging het allemaal goed. Uiteindelijk deden we er 1,5 uur over om de top te bereiken, in plaats van de 2 uur die ervoor stond. Om half 6 waren we boven, en om 6 uur zou de zon opkomen. Het uitzicht was adembenemend.

Naar beneden heb ik een hoop mensen onderuit zien gaan. Er lag veel zand en kleine kiezels, op redelijk steile rotsen en paden. Ik zelf ben wel een aantal keer bijna gevallen, maar niet echt gelukkig. Uiteindelijk nog een stuk door de jungle, wat heel mooi was. Ja het was top. Om half 8 stonden we beneden en werden we teruggebracht met de taxi. De rest van de dag ben ik naar het zwembad gegaan bij het hotel vlakbij, en daar lekker gerelaxed. Ook ging ik naar mijn nieuwe hostel. Dat was gelukkig niet zo ver weg.

Die nacht werd ik weer wakker om 2 uur, er helemaal klaar voor om een nieuwe berg te beklimmen haha. Misschien dat het maar goed was dat dit niet hoefde. Ik sliep nog redelijk maar was maandag toch best wel moe. ’s Ochtends ging ik met een oud kamergenoot naar een healer toe. Hier in Bali heb je heel veel healers, en deze werd ons aangeraden door een aantal andere vrijwilligers. Een healer is eigenlijk een soort traditionele dokter, die door bepaalde energiebanen te onderzoeken, je vertelt of je lichamelijke of emotionele problemen hebt en hij kan deze ‘wegnemen’ of je vertellen wat je moet doen om je beter te voelen. Dit even in het kort. Je kunt het geloven of niet, maar ik was in ieder geval nieuwsgierig. Daar aangekomen moesten we best lang wachten tot we aan de beurt waren. We zagen andere mensen ‘behandeld’ worden, en dat was eigenlijk ook best indrukwekkend om te zien. Hij masseert je hoofd, en drukt hard op bepaalde punten, voornamelijk in je oren of er vlak boven of naast. Aan de hand daarvan ziet hij of je bepaalde angsten hebt, stress etc. Bij mij was er een klein beetje angst, maar verder niets aan de hand. Daarna moest je liggen en prikt ‘ie met een soort stick in je tenen. Aan de hand daarvan kijkt hij naar je organen en je bloed etc., of dat je gezond bent. In sommige gevallen zou hij daarna proberen dit te ‘healen’. Bij mij niet. Haha eigenlijk had hij niet zo veel bijzonders te zeggen over mij. Bij anderen waren er soms hele verhalen, en sommige mensen werden half hysterisch, voelden ineens mega veel pijn ergens etc. etc. Hij had het alleen over mijn ongesteldheid. My blood and hormone was low. Opzich helder gezien, aangezien ik al 2,5 weken achter elkaar ongesteld ben hier (nuvaring werkt niet in deze hitte). Ik geloof niet dat hij er iets aan kon doen haha. Hij zei wel dat ik iets kon kopen bij de apotheek. Als ik hem goed verstond was dat omega 3. Alleen snap ik die link niet zo goed. Dus ik geloof dat ik het er even bij laat. Anyway, hij zei dat ik verder geen problemen had, dus bon bon:)

Maandagmiddag heb ik de hele middag gezweten bij het rijstveldhuis, waar ik alle worksheets van Health Care Education heb gesorteerd en geordend op onderwerp en in mappen gestopt. Dat was echt wel een hele klus. Ben vier uur bezig geweest, maar daarna was het dan ook helemaal klaar. Het voelde goed dat ik dit nog kon doen. ’s Avonds ben ik uit eten geweest en heb ik biertjes gedronken met mijn twee oud kamergenoten waar ik het meest mee had opgetrokken. Dat was erg gezellig.

Daarmee sloot ik dan toch echt mijn drie projectweken af. Niet makkelijk.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!