Zeep

Hanen kraaien alsof dit de laatste ochtend is dat ze hun gekukel mogen laten horen, straathonden blaffen en kinderen krijsen. De eerste ceremonies zijn gedaan, en dat weten ook de ratten die afkomen op de geofferde rijst. Een eekhoorn verzamelt wat riet van een tempeldak en hupt daar snel mee de bomen in.

Een nieuwe ochtend in Bali.

Na het ontbijt het voorbereiden van de les. Het is leuk om opdrachten te bedenken, werkbladen te ontwerpen en een lesplan op te stellen. In de klas zelf is het genieten als de kinderen zo serieus met jouw gemaakte materiaal aan de slag gaan. Aan de andere kant ben je soms een half uur bezig met het maken van een werkblad, waar de kinderen vervolgens in 2 minuten mee klaar zijn. We moeten dus echt een hoop bedenken en maken, om voldoende materiaal te hebben.
We hebben wel nieuwe methodes bedacht om ze wat langer stil en geconcentreerd te laten zijn. Zo houden ze van tekenen en woordzoekers maken (waarbij ze trouwens 2 keer sneller alle woorden kunnen vinden dan wij zelf). Ook gooi ik zo af en toe mijn acteerskills in de strijd wanneer ik merk dat ze het Engelse woord niet begrijpen. Zolang ze het begrijpen, willen ze best graag leren!

Iets wat de kinderen geweldig vinden is de antibacteriële zeep (zonder water – er is geen stromend water op school) die we op het bureau hebben staan in de klas. Telkens nadat ze hebben gespeeld, of voordat ze hun ‘snack’ gaan eten in de pauze, vliegen ze vol verwachting naar dat bureau om hun handen ‘te wassen’. Ze hebben daar echt heel veel plezier in, en zelfs kinderen van andere klassen komen naar onze klas om dit te doen.

Het tandenpoetsen lijkt redelijk ‘normaal’ in onze klas. Alice vertelde dat toen ze vorige week hun tandenborstel mee moesten nemen naar school, iedereen er één bij had, en ze zeggen dat ze ook twee keer per dag hun tanden poetsen. Het gebruik van zeep daarentegen, is echt niet zo normaal. Ik merk dat trouwens zelf ook. Telkens als ik op een plek kom die niet zo toeristisch is, en ik ga naar de wc, dan is er vervolgens geen zeep om je handen te wassen. De meesten kennen dus alleen het handen wassen met water, maar er zitten natuurlijk zoveel bacteriën in het water hier, dat dit absoluut niet genoeg is.

Onze dettol fles is nu bijna op, dus ik heb vandaag een nieuwe gekocht. Ook heb ik kleine dettol-flesjes gekocht voor de kinderen om mee naar huis te nemen. Voor elk kind één. Ik denk dat dit effect kan hebben, omdat de kinderen het zo leuk vinden om de zeep te gebruiken, en zo blij zijn met het frisse gevoel van hun handen, dat ik denk dat ze dit thuis ook willen gebruiken. Ik ga ervan uit dat de ouders dit zullen opmerken, en dat vergroot de kans dat de ouders het later ook willen kopen.
Ik heb het idee dat er namelijk wel geld is, aangezien de kinderen ook bijvoorbeeld snacks krijgen voor in de pauze, maar dat het vooral nog geen gewoonte is.

Stel dat iemand het leuk vindt om een flesje dettol-zeep te sponsoren, dan mag dat natuurlijk! Als je een dettolflesje aan één kind wilt geven kun je mij 80 eurocent overmaken (dat is wat het hier kost).

Ik ga ze morgen uitdelen, en ik zal jullie vertellen hoe ze worden ontvangen :)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!