Einde introductie

Alweer de laatste dagen van mijn introductieweek. Donderdag hadden we ’s ochtends ‘kookles’. We maakten verschillende Indonesische gerechtjes. Mijn taak was het scheiden van de groene velletjes van de witte bean sprouts. Haha het voelde meer als een therapeutische bezigheid dan echt als koken, maar ik vond het helemaal prima. Uiteindelijk zaten we aan een vroege lunch om 11 uur – half 12, waarbij de tafels gevuld waren met gado gado, gebakken banaan en allerlei andere heerlijke gerechten.

’s Middags hadden we een les in bloem-offeren. Dat is onderdeel van een ceremonie die de Balinezen elke ochtend en elke avond houden. De bloemen komen in een soort bakje van bamboebladeren en een palmblad. Nadat je deze hebt gemaakt, leg je voor de god van het vuur, de god van het water, de god van de aarde en de god van de lucht, een specifieke kleur bloem aan een specifieke zijde neer in het bakje. In het midden komt een soort gras, waarvan ik even ben vergeten hoe dit heet, voor de god van de balans. De Balinezen leggen de bloemoffering op de straat voor hun huis of bij hun eigen (of een andere) tempel. Dit gaat gepaard met een ritueel waarbij er ook rijst of andere dingen worden geofferd en er een wierookstokje wordt aangestoken. Elke ochtend wensen de Balinezen hiermee dat de dag veel goeds zal brengen. Aan het eind van de middag of begin van de avond danken ze voor al het goeds van die dag. Nou blijft het niet alleen bij deze twee ceremonies per dag, maar hebben ze ook nog speciale ceremonies bij een nieuwe maan, volle maan, elk half jaar, bijzondere gelegenheden etc. etc. Voor zover ik het heb begrepen zijn voor de hindoestaanse balinees ceremonies het belangrijkste in het leven.

Het grappige is dat er soms ook spontaan een ceremonie wordt gehouden. Er is ons dus verteld dat als we volgende week les gaan geven op de scholen, het kan zijn dat er een dag ineens geen kinderen op school zijn, omdat er spontaan een ceremonie wordt gehouden in het dorp.

Vrijdag hebben wij onze bloemen daadwerkelijk geofferd bij de Tempel van het Heilige water. Deze tempel was behoorlijk ver van ons huis, en dus gingen we met de taxi. Allemaal met een (verplichte) sarong om ons middel en uiteraard verder ook nog kleding aan, hebben we gebaad in het heilige water. Je kunt dit zien op de foto’s. Ik vond het heel bijzonder. En lekker koel haha! Je kon bij elke stroom water over je hoofd gooien en een wens doen. De enorme vissen zwommen tussen iedereen door.

Dit was dan het einde van mijn introductieweek. Ik vond het heel interessant en leuk om zoveel te leren over de balinese cultuur!

Co

Lieve Isha,
Pracht verhalen. Onder de indruk van je positieve instelling . Ook jaloers. Wil ook naar Bali. Je lieve vader is terecht trots op je.